Menu

Lichamelijke klachten

Pilates of yoga kan helpen bepaalde lichamelijke klachten te verminderen en verzachten. Gezondheidsproblemen zoals rug- en nekpijn, artritis, gewrichtspijn, harde/gespannen spieren, spanningshoofdpijn, onbeheersbare stress zijn goed te behandelen met Pilates.

Scoliose

Kenmerken van scoliose zijn zwakheid van de romp en een niet-neutrale wervelkolom.

Aangezien scoliose geen ziekte is maar een aandoening, is scoliose niet te genezen. Het is daarom van belang je bewust te zijn van jouw type houding, het is van belang de juiste spieren te verlengen, versterken en/of stretchen en het is van belang te leren de wervelkolom rechtop te houden van binnen uit.

Pilates of Critical Alignment Yoga is daarvoor uitermate geschikt. Door pilates oefeningen worden spieren soepeler en sterker, zowel oppervlakkige als diepliggende spieren worden versterkt en je houding verbetert. De pilatestechnieken trainen vooral de diepe spieren die verantwoordelijk zijn voor een goede houding en een uitgebalanceerd bewegingspatroon.

Hernia

Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf die drukt tegen het ruggenmerg of tegen een zenuw die daardoor geirriteerd raakt. Dit veroorzaakt meestal pijn in de lage rug en/of in 1 been en soms in beide benen. De spontane genezingskans is groot, maar om (herhaling van) een hernia te voorkomen is het van belang goed op de houding te letten, waarbij de rug zo weinig mogelijk belast wordt. Zwaar tillen dient te worden voorkomen.

Pilatesoefeningen zijn erop gericht diepliggende spieren te versterken in de buik en rondom de wervelkolom die ertoe bijdragen dat de houding verbetert.

Omdat de oefeningen dienen te worden uitgevoerd met een hoge mate van controle en precisie is pilates een verantwoorde wijze van trainen.

Bekkeninstabilieit

Bekkeninstabiliteit komt vaak voor bij vrouwen in of na hun zwangerschap. Onder invloed van het hormoon relaxine worden bepaalde elastische banden rond de bekkenbeenderen weker om de doorgang van de baby mogelijk te maken. Dit proces van versoepeling van de verbindingen tussen de bekkenbotten maakt dat deze beweeglijker worden ten opzicht van elkaar. Soms gaat dit gepaard met pijnklachten die aanhouden na de bevalling.

Bekkeninstabiliteit kan ook veroorzaakt worden door een ongeluk en kan dus ook bij mannen voorkomen.

Door het trainen van de juiste spieren in combinatie met houdingsoefeningen kunnen klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Zwangerschap

Tijdens en vlak na de zwangerschap schiet sporten er vaak bij in. Om na je zwangerschap weer snel je oude figuur terug te krijgen en je energiek te voelen is pilates een mooie manier om met je lichaam aan de slag te gaan. Het overgrote deel van de oefeningen wordt liggend op de rug, zij of buik uitgevoerd waarbij gelet wordt op zowel de juiste houding als ademhaling.

Spierversterking na langdurige ziekenhuisopname

Tijdens langdurige ziekenhuisopname of langdurige bedlegerigheid wordt de spiermassa aanzienlijk minder en slapper. Zodra je weer gaat bewegen komt spierkracht terug, maar zoek je ondersteuning om je lichaam aan te sterken en om je weer vertrouwd te voelen in en met je eigen lichaam, dan is pilates een prachtige trainingsmethode.

Dynamische oefeningen zorgen voor de ontwikkeling van lange sterke spieren, verbetering van kracht, flexibiliteit, balans en coordinatie.

Uitbehandeld bij fysiotheratpeut

Ben je uitbehandeld bij de fysiotherapeut of ortho manuele therapeut is het van belang om op een verantwoorde manier te bewegen. Wil je spierversterkend en –verlengend trainen om de kans op herhaling van je blessures en klachten te voorkomen, dan is pilates een bewegingsvorm die daarvoor uitermate geschikt is.